Thursday 30 March 2017

PENGENALAN

Malaysia merupakan negara majmuk yang mempunyai pelbagai kaum yang terdiri daripada pelbagai agama  seperti agama  Islam, Hindu, Buddha, dan sebagainya. Dengan kewujudan kaum serta agama yang pelbagai  ini, maka kita dapat melihat variasi budaya, perayaan dan adat yang terdapat di negara  Malaysia ini. Kajian hubungan etnik yang dijalankan ini memfokuskan tentang perayaan-perayaan berdasarkan  agama yang disambut oleh masyarakat di negara iniPerayaan-perayaan yang pelbagai  ini memperlihatkan  keunikan

    Malaysia dan menjadi suatu tarikan kepada pelancong-pelancong dari dalam dan luar  negara untuk melihat sendiri perayaan-perayaan yang setiap satunya mempunyai keunikan dan nilai-nilai yang tersendiri. Misalnya dalam agama Islam, perayaan yang diraikan  ialah perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Qurban. Manakala bagi penganut agama Hindu  di negara ini, antara perayaan yang diraikan ialah Deepavali dan Thaipusam. Bagi penganut  agama Buddha pula, perayaan Tahun Baru Cina dan Cap  Goh Mei merupakan antara perayaan yang wajib disambut oleh penganut agama berkenaan yang majoritinya berbangsa Cina. Perayaan yang pelbagai ini menarik perhatian kami untuk mengkaji dan mendapatkan kefahaman yang jelas mengenai perayaan-perayaan tersebut. 

       Melalui kajian ini, antara intipati yang akan dikupas adalah mengenai konsep dan latar belakang setiap perayaan yang dikaji, keunikan perayaan-perayaan tersebut dan juga peranan sambutan perayaan-perayaan ini dalam usaha mengeratkan hubungan antara kaum di Malaysia. Kajian ini juga bertujuan untuk memberikan kesedaran tentang peri pentingnya kefahaman tentang perayaan-perayaan berdasarkan agama agar keharmonian hubungan etnik di negara ini dapat dikekalkan.

1 comment:

  1. This is how my pal Wesley Virgin's report launches with this shocking and controversial video.

    You see, Wesley was in the army-and soon after leaving-he found hidden, "mind control" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

    These are the exact same SECRETS tons of famous people (notably those who "became famous out of nothing") and the greatest business people used to become wealthy and successful.

    You've heard that you utilize only 10% of your brain.

    That's mostly because the majority of your BRAINPOWER is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this thought has even occurred INSIDE your own brain... as it did in my good friend Wesley Virgin's brain 7 years back, while riding an unregistered, garbage bucket of a car with a suspended license and $3.20 on his banking card.

    "I'm very frustrated with going through life paycheck to paycheck! Why can't I become successful?"

    You took part in those questions, isn't it right?

    Your very own success story is going to be written. All you have to do is in YOURSELF.

    WATCH WESLEY SPEAK NOW

    ReplyDelete